Ar sportas visada yra lygus sveikatai?

Nereikia būti specialistu ar sporto treneriu, kad pastebėtum vis didesnę žmonių tendenciją sportuoti ir laikytis sveikos gyvensenos. Iš vakarų atėjusi mada rūpintis mityba, fiziniu aktyvumu ir sveikata įtraukia vis daugiau ir daugiau šalininkų. Vis dėlto, pastaruoju metu fizinio aktyvumo propagavimas paverstas labiau madingu reiškiniu, nei sveikata organizmui. Sportuoti nepasiruošus ir neturint reikiamų žinių – pagrindinė traumų ir rimtų sveikatos problemų priežastis.

Labai gaila, kad Lietuvoje dažnai sporto treneriu tampa internetas, geriausia draugė, atsitiktinė knyga, bet tik ne tos srities specialistas. Tokiu atveju užuot sulaukus geros savijautos, gali tekti gydytis rimtas traumas. Mūsų praktikoje 1 iš 5 žmonių kreipiasi dėl netaisyklingo sportavimo padarytos žalos. Nėra blogo pratimo – yra tik nemokėjimas tinkamai jo atlikti.

 

Sportas – mados reiškinys

Socialiniai tinklai akimirksniu pildosi asmenukių nuotraukomis iš sporto klubo rūbinių ar sporto salių. Mados tendencijos paveikti, norime visiems draugams parodyti, kad lankome sporto klubą, nepriklausomai nuo to, ką būtent darome po nuotraukos įkėlimo ir ar galima apskritai tai vadinti sportu.

Straipsniuose apie fizinio aktyvumo motyvacijos skatinimą dažnai pabrėžiama, kad viena iš sportavimo paskatų yra susirasti draugą ar draugę, su kuriuo eitum sportuoti. O taip pat skatinti vienas kitą, jei trūksta motyvacijos sportui. Šis reiškinys dažniausiai pasitaiko dailiosios lyties atstovių tarpe. Iš patirties galiu pasakyti tik vieną - didžiausią motyvaciją turi ir geriausių rezultatų pasiekia tik tas, kuris sąmoningai pats priima šį sprendimą ir ateina būtent vienas. Toks žmogus dažnai turi konkretų, suformuluotą tikslą ir reikalauja tik nedidelės paskatos ar spyrio pirmyn. Todėl jeigu jūs vis dar laukiate kol draugė bus laisvesnė ir su Jumis eis sportuoti, esate dar nepasiruošę ir neverta kankinti savo organizmo.

Mados aukomis taip pat dažnai tampa paaugliai. Mergaitės, kurių tikslas „suplonėti“ ir berniukai, kurie nori „daugiau raumenų“. Nežinau nuo kelių metų galima įsigyti abonementą į treniruoklių salę, tačiau 14-16 metų paauglių ten sutinkama neretai. Jų pratimai dažniausiai techniškai net nepanašūs į pratimus, o juokas skamba kiekvieną kartą priėjus prie naujo treniruoklio, be to, vyksta jėgos matavimasis tarp draugų (ių). Tai atskira tema vien dėl to, kad net jeigu viskas būtų atliekama puikiai, paauglių organizmas - griaučių raumenų sistema, širdies ir kraujagyslių veikla reikalauja visiškai kitokio keliamo tikslo ir krūvio dozavimo. Šiuo atveju būtina specialisto priežiūra. Paauglystėje, patiriant netikslingas ir netinkamas apkrovas, negrįžtamai gali sutrikti dar besiformuojančio organizmo raida.

 

Pratimų atlikimo technika

Jeigu mums skauda dantį, nedelsiant skubame užsiregistruoti pas gydytoją. Nejungiame „youtube“ ir nebandome užsiplombuoti danties. Tačiau kuo puikiausiai sugebame pasižiūrėti, kaip sportininkas kelia svarmenis ir bandydami tai patys, gauname magnetiniame rezonanse matomą išvaržą. Žmonėms vis dar sunku patikėti, kad sportavimas, fizinis aktyvumas, mityba – visa tai yra rimtas mokslas ir ne visada galime išsiversti savarankiškai.

 

Laikysena

Bet kuris pratimas, nepriklausomai nuo to ar atliekamas treniruoklyje ar naudojant savo kūno svorį, reikalauja tam tikros taisyklingos kūno padėties, kuri tam tikrais atvejais net ne iš karto įvaldoma. Asmuo, kuriam niekada neteko sportuoti, dažnai nejaučia savo kūno taip, kaip jaučia profesionalūs sportininkai ar ilgai tą veiklą propoguojantys mėgėjai. Pasitaiko labai daug ir įvairių traumų dėl netinkamo pratimo atlikimo, tačiau rimčiausia ir dažniausiai pasitaikanti – nugaros pažeidimas.

Labai dažna klientų frazė: „Kėliau štangą, kažkaip kryptelėjo stuburas, pajaučiau stiprų skausmą ir nebegalėjau kurį laiką atsistoti ant kojų“ – klasikinio pažeidimo pavyzdys:

  • Pratimo atlikimo metu nugara neišlaikyta saugioje padėtyje
  • Netinkamai parinktas per didelis keliamas svoris
  • Svoris keliamas laikant toli nuo kūno
  • Neišlaikyta įtempto pilvo padėtis

Stuburas ir visos jam priklausančios struktūros – pagrindinė XXI amžiaus problema. Nugaros skausmais bent kartą per gyvenimą skundžiasi 60-90 proc. suaugusiųjų. Ir sportuojančiam, ir  nesportuojančiam žmogui svarbu tai, kiek jis stiprus, kiek stipri silpniausia grandis. Daugumai žmonių – tai centras arba liemuo. Atliekant bet kokį pratimą, kūno funkcijos turėtų būti suvokiamos kaip visuma. Vieni raumenys susitraukia tam, kad būtų sukuriamas judesys, kiti susitraukia, kad kūnas išlaikytų pusiausvyvą, dar kiti stabilizuoja stuburą ir išlaiko jį saugioje padėtyje. Sutrikdžius raumenų įsitraukimo į darbą seką, blogėja stuburo ir sąnarių stabilizacija, blogėja laikysena, padidėja traumų tikimybė. Net vienas netaisyklingai atliktas pratimas gali būti ilgo nugaros gydymo ir reabilitacijos priežastimi, nekalbant apie daugybinius raumenų pertempimus, sąnarių pažeidimus, raiščių įtrūkimus ir kitas traumas.

 

Taisyklingas kvėpavimas

Kvėpavimas yra labai svarbus biologinis procesas, kurio metu žmogaus organizmas pašalina anglies dioksidą ir prisotina organizmą deguonimi. Atliekant įprastinę dienos veiklą, kvėpuojame natūraliai ir neakcentuojame kvėpavimo, kaip atskiro veiklos komponento. Iš tikrųjų viskas šiek tiek sudėtingiau nei mes linkę galvoti. Nuoseklus ir tinkamas kvėpavimas būtinas tam, kad organizmas atliktų savo funkcijas tinkamai. Taisyklingas kvėpavimas taip pat gali pagerinti treniravimosi kokybę - padėti treniruotis ilgiau, įdedant mažiau pastangų. Nors ir nėra mokslinio įrodymo, priimta laikytis taisyklės: „Iškvėpimas – sunkioje pratimo dalyje“. Tai visai logiška, kadangi įsitempdami kvėpavimo raumenys padeda išlaikyti juosmens stabilumą krūvio metu.

Nežinant šių taisyklių, žmogaus organizmas linkęs sulaikyti kvėpavimą, o tai gresia sunkiomis pasekmėmis. Kvėpavimo užlaikymas padidina vidinį spaudimą, kuris daro įtaką kraujo grįžimui į širdį, kas lemia kraujospūdžio padidėjimą. Internetinės pamokos ne visada akcentuoja šį svarbų dalyką. Žala organizmui neišvengiama.

 

Apšilimas

Tai dar viena labai dažna klaida ir viena pagrindinių priežasčių traumoms atsirasti. Žmonės dažnai nežino, kam skirtas apšilimas, arba tiesiog nemėgsta jo daryti. Vis dėlto tai gana svarbi treniruotės dalis. Po poilsio ar įprastos darbinės (ypač sėdimos) veiklos, panardinti organizmą į treniruotę – reiškia sukelti jam didelį stresą. Centrinė nervų sistema, reaguodama ir bandydama apsaugoti organizmą, slopina visas jo funkcijas. Viso to pasekmė – raumenų, raiščių, sausgyslių ir sąnarių pažeidimai.

Apšilimas reikalingas tam, kad visas organizmo sistemas (griaučių – raumenų, širdies ir kraujagyslių, nervų) paruoštume fiziniam krūviui. Apšilimo metu pakyla kūno temperatūra, išjudinti sąnariai susitepa sinoviniu skysčiu, padidėja sausgyslių ir raiščių elastingumas, pagreitėja deguonies pristatymas į raumenis, padidėja nervinio impulso perdavimo greitis.

Pastebėjimas – stacionaraus dviračio minimas, rašant SMS žinutę – ne pats tinkamiausias apšilimo būdas. Geriausiai tinka nesudėtingi, vidutinio intensyvumo aerobiniai pratimai, parenkami pagal tai, kokios raumenų grupės bus treniruojamos vėliau. Savamoksliai pradedantieji sporto mėgėjai ne visada pasirenka tinkamą apšilimą arba visai praleidžia šį treniruotės etapą ir vieną dieną tampa mūsų pacientais.

 

Individualumas

Žmonės visur ir visada stengiasi pabrėžti savo unikalumą ir individualumą - išskirtinis stilius, išvaizda, pomėgiai ir t.t. Tik ne sveikata! Čia mes visi vienodi ir lygūs - kas tiko kaimynei Marytei, būtinai tiks ir man. O galiausiai paaiškėja, kad kaimynė Marytė sportuoja jau 10 metų ir neturi išvaržos, kurią turiu aš. Dabar Marytė sportuoja toliau, o aš guliu lovoje ir skaičiuoju nedarbingumo dienas...

Štai ką vadinu individualumu. Kiekvienas esame unikalūs, turime skirtingus tikslus, skirtingas galimybes bei skirtingas problemas. Taip, yra nemažai atvejų, kai sportininkai, turėdami kelias išvaržas stubure, kuo puikiausiai sportuoja ir nejaučia jokio skausmo. Tačiau taip yra dėl to, kad jie tinkamai ir kryptingai susistiprinę reikiamus korseto raumenis. O tam reikia laiko, pastangų ir, žinoma, žinių.

Rinkdamiesi internete rastą pratimų kompleksą ar pirmą kartą eidai į gupinę masinę treniruotę (o ypač jei jau turite sveikatos problemų) prisiminkite, kad tai bendri pratimai, pritaikyti sveikam žmogui ir nebūtinai tinkantys Jums. Tik individualiai atliekami, kryptingai Jūsų fiziniam pajėgumui ir sveikatai pritaikyti pratimai gali būti naudingi kūnui ir nesukelti papildomų sveikatos problemų. Ir kai tik specialistas, atlikęs testus ir įvertinęs Jūsų būklę, palaimins grupinei treniruotei, tuomet ir galite pradėti.

 

Būkite sveiki!

 

Rekomenduoja trenerė Edita Butkevič